Olagligt smal?

I Frankrike har ett nytt lagförslag kommit (måste godkännas i senasten):
För smala modeller kan leda till fängelsestraff!
Modellerna mäts efter BMI, (Body Mass Index)
Ett BMI under 18 betyder undervikt
och detta har nu blivit straffbart.
De vill bland annat försöka minska anorexi och skapa ett hälsosammare ideal.

"Lagens syfte är att begränsa omfattningen av anorexi bland kvinnor och unga flickor, speciellt inom modebranschen. Den som bryter mot lagen kan få fängelse - i upp till två år samt böter på 47 000 dollar, uppger Washington Post."


Nu kan man ju bara undra om det kommer funka eller inte.
Kommer det ge märkbara resultat?
Och hur gör tjejer som är "sjuka"?
( Alltså sådanna tjejer som lider av en tarmsjukdom eller ytterst god ämnesomsättning)
Ska dom få intyg " Jag ÄR laglig! Jag ser ut så här!"

Sen kan jag ju också tycka att det kommer kanske påverka unga tjejer mest.
Att dom kommer kanske se sig själv med andra ögon.
Jag är väldigt skeptisk när det kommer till 14-åriga tjejer som anser sig själva ha psykiska problem.
Lite som ett utdrag ur en såpa. "Om tjejerna i serien ser ut så och folk tycker synd om henne kan jag ju göra samma sak! Då kommer folk att tycka synd om mig med! Hurra!"
Eller så jag har alleldes för många fördomar... Jag vet inte.

Tyck till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0