Att bli dansk!?

Det har pågått massor av undersökningar angående skåne och dess tillhörighet till Danmark, den senaste tiden.
Massa förfrågningar om skåningarna hade kunnat tänka sig tillhöra Danmark eller hellre vill stanna kvar hos Sverige. Svaren var aningen chockerande, i alla fall för mig!
Artikeln tog även upp i fall resten av Sverige ville ha sina skåningar kvar eller de kunde man lika gärna ge bort till danmark?

Skåningar som hellre ville vara danskar: Ja 53%  och Nej 47%
Svenskar som tycker att skåne ska tillhöra danmark? Ja 58% och Nej 42%

Jag hade ingen aning om detta missnöje?!

Jag vet inte själv om jag hade kunnat tänka mig vara dansk... Jag hade ju definitivt INTE pratat danska!
Finns ju inget fulare! (Förutom franskan...! urk!)
Svenskarna har alltid tyckt att Danmarks alkoholpolitik har varit himmelriket!
Svenskarna vallfärdar till Danmark vid 16 års ålder, för att ta del av resten av befolkningen dåliga alkoholvanor.
För Sverige har alltid varit ytterst beskyddande mot sin befolkning, och det är kanske tur det?!

Vad finns det mer i Danmark som inte Sverige har?
Välbetalda jobb?
Jo... det är möjligt. Men svenskarna tänker inte på hur förbannat dyrt det är att bo i Danmark!
Så du behöver en bra lön för att ha råd med ett någorlunda boende. Om du inte tycker det är okej att ha en duschhörna i köket?!

Jag har också förstått, efter vissa visiter i grannlandet, att de är mycket mer aggressiva.
Att de slåss mycket oftare och bryr sig mindre om alla andra runtom kring sig.
Dock är svenskarna extrema på alla håll. Det är kanske därför man reagerar?!

Detta kanske tål att tänkas över.
Hade man trivts som dansk?
Och kommer Sverige sälja skåne till Danmark?

Fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0