Nu är det dax.

Jag har försökt hålla mig länge.
Ska egentligen skriva allt för mycket om politiska åsikter och sånt.
Dock ska jag göra det väldigt smakligt.
Det var ett himla tjatande om den här FRA-lagen, och här kommer ett litet inlägg från mig.

När jag först hörde talas om förslaget till lagen kändes det som om det var något vi bara hade väntat på. det kändes inte främmande och mer korkat förslag som regeringen kommit med annars.
Dom är ju så förbannat nyfikna när det gäller oss.
Eller förlåt... vår säkerhet...

Dock kom min åsikt i faser.
Jag har verkligen vändt och vridigt på alla argument och har kommit fram till min egen åsikt helt enkelt.

Fas 1:
FRA-lagen är till för att skydda oss och kan ge poliser/SÄPO en bättre insyn, när dom har lagen på sin sida. Lagen kan ha en avskräckande effekt och kan vara effektiv. Dom som protesterar mot denna lagen kan ju helt klart något att dölja!
Vill dom lyssna på när jag och mamma diskuterar vad vi ska ha till middag så fine.

Fas 2:
Det värsta med sådanna här lagar är att det alltid finns någon som missbrukar sin makt.
Har dom tillgång att avlyssna folk telefoner och läsa deras mail så är det mer eller minde fritt fram. Har inget att göra på kaffepausen då kan man passa på att glida in på någon inkorg och kika lite.
Sen ska dom då ha folk som kontrollerar att personer med rättighet att snoka inte snokar fel.
Det känns ju ganska motsägelsefullt.

Fas 3:
Detta är så sjukt löjligt så jag spricker!
Det finns ju inga ursäkter varför vår egen regering ska ha tillgång till mitt privatliv!
Vi har i alla år kunnat stämma någon för ärekränkning, att vårt privatliv har varit väldidt viktig del av vårt liv som vi vill skydda. Vad är då detta?
Jag säger inte välkommen in!
Och förresten tror dom verkligen att terroister sitter och skriver ner sin planer på bombattacker i mail?
Eller kanske chattar om det på Facebook?
Nää... Detta kan bara gå käpprätt åt Helvete.
Dom har den tillgång dom behöver för att skydda oss. Jag vill inte bli mer skyddad än var jag är idag, om jag fortfarande kan få lov att ha mitt privatliv intakt.




Jag vet att det kommer vara många som har 100 olika eller andra åskiter om den där lagen. Och jag försöker respektera allas. Men jag har verkligen kommit till sans med min egen åsikt efter lång eftertanke.
Så jag hoppas ni kan respektera min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0