16 år och vill rädda världen.

I söndags var jag hos Philips farmor och åt middag tillsammans med hans familj.
En mycket trevlig tillställning förståss, men jag kunde inte mer än att undgå att höra Philips lillasyster.
Inte för att hon pratar konstant, för det gör hon, men hon lät precis som någon jag kände mycket väl.
Nämligen mig själv i hennes ålder.

16 år och vill rädda världen från alla dess orättvisor.
Jag känner igen det så väl. Det fick mig att tänka tillbaka då jag själv var i hennes ålder.
Ung tjej men massor av åsikter, men hade ingen aning om hur jag skulle framföra dem på rätt sätt.
Att tjata fram och tillbaka med en "vuxen" funkade aldrig!
De "vuxna" skulle alltid veta bättre pga deras livserfarenheter, även om de inte kunde peka ut Ungern på kartan.
Så något drastiskt behövde göras. Jag gick med i Ung Vänster.
Inget jag ångrar idag, men jag hade ju kunnat föra min talan på ett mycket snyggare sätt än genom någon annans politik.
Ung Vänster var för mig ett parti som gjorde att för att göra sig hörda. Plus att det var det ungdomspartiet som inte var rika. Det svet i ögonen på MUF att vi fanns, vilket gjorde livet ännu roligare.
Dock fick jag aldrig framföra de frågor och åsikter som jag hade från början, utan började om inom politiken och deras väldigt uttjatade frågor, men det visste jag ju inte då.

Så egentligen efter att jag slutat med Ung Vänster, så stod jag på samma plats med samma frågor.
Samma orättvisor gnagande i mitt huvud. Samma brinnande hjärta som ville rädda världen.
Men ingen som lyssnade.

Därför kände jag ett starkt behov av att sätta mig ner tillsammans med min svägerska och höra vad hon hade att säga. Utan att avbryta henne. Utan att dumförklara henne. Bara lyssnade.
Så viktigt att det finns någon som lyssnar. Även om det hon hade att säga kunde till viss del verka naivt, men inte dumdriskigt nog för att det inte skulle kunna fungera.

Jag beundrar dom ungdomar som tänker till och vill hjälpa.
Stöd era ungomdar i dom tankar och åsikter som dom får i den åldern, även om de verkar naiva, så tänker dom på alla människors inre godhet. Som antagligen vi äldre gjort oss av med.
Det är lättare att tänka negativt för då blir vi aldrig förvånade eller besvikna när vi läser tidningen på morgonen.


Låt dom inte vända sig till politiken för att göra sin röst hörd!
Jag tror inte det är den rätta vägen!
Lyssna på era ungdomar, de har mer vettigt att säga än vad ni tror!



Kommentarer
Postat av: lina

vet inte om det är ngt drastiskt som förändrats den senaste veckan, kanske snarare att för en gångs skull så känns inte allt som BS, vilket är skönt för omväxlings skull.

det är ju trevligt när livet för en gångs skull flyter på smärtfritt. :)

2008-09-23 @ 11:38:02
URL: http://vision400.blogg.se/
Postat av: lina

eller så var jag kanske bara hög igår? :)

2008-09-23 @ 11:39:54
URL: http://vision400.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0