Avatar - Årets storfilm!

Det må jag säga... Detta är årets storfilm!

Filmen har något magiskt över sig, så som en riktigt storfilm ska ha.
En aura som inte går att förklara. Det där som gör Titanic, Armageddon och Sagan om ringen till något oförglömligt.
Vissa säger att den är så "typiskt amerikansk"... och jo visst det kan jag väl hålla med om.
Fast ibland lyckas de verkligen dom där amerikanerna!
Inget snack som saken!

Avatar är en vacker film, en väldigt estetisk rulle som inte går av för hackor.
Att projektet har haft miljoner och åter miljoner i sin budget märks verkligen.
Man har jobbat med varenda liten detalj, ingenting är bortglömt eller slarvats med.
Den är perfekt!

Sen är det där med storyn.
Det är här som det typiska amerikanska grejen kommer in.
Storyn har vi hört förr.
Många jämnför den med Poccahontas och jag gör lika så.
Den "hemska jordmänniskan" som vill utrota en annan värld för pengar och "soldaten" blir kär i prinsessan.
Fast i det här fallet får man titta utanför den logiska storyn.
Titta på filmen i sin helhet.
Språket, färgerna och musiken.
Jag hade rysningar på biografen och tårana rann ner för kinderna.

Avatar är ingen film man ska se hemma i soffan på sin vanliga TVskärm.
Den ska upplevas på riktigt!
Den ska ses på en stor duk och med riktigt ljud.
Där du kan drömma dig bort och glömma allt annat.
Försvinna in i filmens värld och förstummad över det magiska som finns här.
Det är den verkligen värd och det är här den kommer till sin rätt.
När du kan se varenda liten muskel, vingslag eller fiber på dessa påhittade animerade djur och växter.

Jag är förstummad.
Den är så rätt.

Så som en storfilm ska vara.
Den ska lämna tittaren mållös.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0