Om du inte är snäll får du plåster!

Eller det är inte så ordspråket fungerar?
Det fungerar så på mig...
Inte för att jag inte är något fan av plåster (så som när man var liten och Bamseplåsterna dominerade!) utan för att hela min rygg numera är täckt utav dom!

Varför inte dra historien från början... (Känner mig lite som en riktig sagotant när man får säga så!)
I höstas började jag få konstiga utslag över bröstet och upp på halsen.
Inget jag lade så stor vikt på, säkert bara något jag var allergisk mot som jag råkat fått på mig.
Det skulle säkert gå över av sig själv.
Men det gjorde aldrig det. Så efter ett tag fick jag börja leka dektektiv för att finna vad det var som orsaka dessa utslag. Och nu hade dom börjat klia också... Jag tror jag kliade bort, i ren frustration, flera lager hud!

Under den här tiden jobbade jag på ett städföretag och jag misstänkte att utslagen kom från något starkt rengöringmedel som jag utsattes för dagligen. Inte helt omöjligt?
Dock slutade inte utslagen efter nyårskiftet, då jag slutade på mitt jobb.
Det blev värre... Stora blåsor och utslag som liknande finnar över hela bålen och på vissa ställen på benen och armarna.
Då fick jag börja gräva djupare. Bytte tvättmedel, sluta använda parfym, använde bara tvål som var oparfymerad och lika så med alla andra hud- och hår produkter jag använder dagligen.
Men inget hjälpte... Till sist tvinga mamma mig att söka hjälp.

På vårdcentralen var dom 100 på att det var matallergi.
Så dom ville se om det försvann om jag slutade äta: Alla typer av piller, citrusfrukter och fisk/skaldjur.
Och så tryckte dom i mig en massa Kortison och skicka hem mig.
En vecka senare kom jag tillbaka, så var det värre än någonsin!
Fick direktremiss till hudläkaren i Simrishamn.

Jag fick en helt fantatiskt hudläkare som jag full förtroende för. Han kommer lösa detta, men efter 1½ timmes korsförhör om allt vad jag gjort det senatse halvåret gav inget resultat. Det fanns inget som stämde...
Till och med läkaren själv var förbryllad.
Så hemskickad med 2 olika typer av salvor och ett gäng piller. Plus att jag var tvungen att bli tappad på en hel del blod för att kunna ta så många tester på mig som möjligt. Sen var det bara att vänta...

En månad senare, vilket var igår, var jag tillbaka på hudkliniken. Denna gången för att sätta 24st allergiplåster på ryggen. Dom ska sitta där i 48 timmar och sen lär man se vilka av de 24 olika ämnena som gett utslag på min rygg.

Det har varit en lååång process och jag hoppas att dom snart vet vad det är som utlöser detta aggresiva utslag på mig.
Jag fann dock att en av mina dagliga hudvårdkrämer gav mig nässelutslag. Så den hamnade i soptunnan med en gång!
Hoppas bara att detta bara är en engångsgrej. Att det inte fortsätter mer fler allergier... Det är nämligen lätt hänt.
Jag har redan den ytterst vanliga nickelallergin, så jag behöver inte fler!

Så på måndag bär det av tillbaka till hudkliniken för att de resulatet av mina snygga plåster.
Håller verkligen tummarna för att det är något ovanligt. Något som inte finns i min vardag som kommer göra det svårt.
Ett tag var dom inne på att det ett ämne som fanns i kläder, till och med bomull.
Hur ska jag kunna leva ett normalt liv utan bomull?!

Dock ska man ju inte ta ut saker och ting i förskott...
Men visst finns dom tankarna där.


Kommentarer
Postat av: Inthemake

Aw men USCH din stackare...hoppas att det löser sig, och att det inte är någon allergi som det är svårt att kontrollera...

2009-06-04 @ 15:30:55
URL: http://inthemake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0