Jordskalv i Skåne!

klockan 06.20 vaknade jag och min sambo av att hela huset skakade.
Väggar och tak knakade och rörde sig. Jag slutade andas och låg blickstilla.
Efter några sekunder var det över. Det kändes som en dröm - Vad var det som hade hänt?

Jag och min sambo springer ut i vardagsrummet och tittar ut genom fönstrena, där springer folk ut från sina lägenheter i bara pyjamas för att se vad det var som orsakat skalvet. Min första tanke var att en av färjorna (i med vi bor i en vältrafikerad hamnstad) hade kört mot kajen. Men när jag ringer mina föräldrar som bor i norra delen av stan och även dom hade känt ett kraftigt skalv, kunde vi inte skylla på båtarna längre. Inom några minuter hade vi fått reda på att personer runt gela skåne hade känt av skalvet, vilket gjorde mig ännu oroligare.

"Omkring tjugo över sex på morgonen skakades Skåne av ett jordskalv med en magnitud på 4,7. Sydsvenskan har fått in rapporter från hela Skåne och från Danmark och Småland. Enligt experter kommer sannolikt efterskalv."
- Sydsvenskan



Jordskalvet hade sitt epicentrum bara 2-3 mil härfrån.
Forskarna räknar även med ett efterskalv.

Det som är så underligt med allt detta är att Sverige inte alls ligger i någon riskzon för jordbävningar. Vi ligger mitt på en kontentalplatta och borde vara utom fara. Det var så vi fick lära oss i skolorna.
Uppenbarligen finns risk för jordskalv även mitt på en platta och det oroar experter för dom vet så lite om den sortens skalv. Dock är riskerna för att folk ska komma till skada väldigt liten.

Frågorna fortsätter ju i huvudet på en, efter man fått veta vad som hände:
När händer det nästa gång?
Och kan det bli värre?

Kommentarer
Postat av: bobbo

tydligen skall det varit en skåra från dom riktigt gamla kontineterna(antaligen slagts ihop efter alla år)mellan halland o skåne. Det var 100 år sen vi hade en sån jordbävning senast, lär säkertdröja 100 år till nästa :) annars får handyman kanske fixa jordbävnings telefon med ;) finns nog mycket mer att lära sig om detta. unikt är det iaf

2008-12-16 @ 22:18:42
Postat av: Anonym

jag hade varit ute med Quinton, precis kommit in igen,

lagt oss i sängen under täcket och kramades.



fönstrerna lät konstigt, som om det var tvärdrag, sen började sängen flytta på sig.



men trött som man var så somnade jag o quinton om igen, med tanken att "det var nog bara en dröm",

vaknade någrat immar senare av att morsan ringer helt panikslagen och undrar varför jag inte svarat i telefonen, hon skulle kolla hur det var med mig. oops.



men det kändes inte lika mkt i malmö som i ystad har jag förstått. däremot bor mormor o morfar ungefär det cetrumet var, så morfar vaknade av att en tavla trillade ner i sängen bredvid honom.



tänk att det händer saker även i vår del av världen :)

2008-12-17 @ 01:59:13
URL: http://vision400.blogg.se/
Postat av: Lellky

Jag sov iaf =D

2008-12-17 @ 21:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0