Alla älskar väl mat?

Mitt liv att cirkulerat en hel del kring mat den senaste veckan.
Inte minst vad jag ska ha till middag varje dag utan även tills på lördag, då jag ska ha en försenad inflyttning/födelsedagsfest för hela tjocka släkten.
Maten gör så mycket på sig på ett kalas tycker jag.
Särskilt denna gången då det blir första gången de kommer och hälsar på!
Det ska vara "mingel-mat" i med jag har inte plats till alla att sitta samtigt, i alla fall inte vid ett bord.
Därför krävs det lite extra huvudbry för att saker och ting ska gå ihop.

Jag hade tänkt att servera:
- Rökta räkor med citron aioli.
- Tapas med pesto.
- Ostbricka med kex.
- Exotsikt fruktfat.
Till efterrätt blir det så klart hemmalagad choklad- och jordgubbstårta och kaffe.

Det kan kanske vara något för herrskapet?



När vi ändå har temat mat uppe tänkte ge er lite middagtips som jag har snubblat över den senaste veckan.
Jag brukar ta mig tid att gå egenom alla reklamblad för att se vad för roligt man kan hitta i matbutikerna.
Inte bara hitta det billigare utan även udda saker.
Som häromdagen då jag hittade hajfilé till en ypperligt pris!
Jag har aldrig testat haj och aldrig tillagat det heller för den delen.
Men man måste prova!

Panerad Hajfilé med kokt potatis och senap-och pestosås!
- Panera fisken i ströbröd och ägg, stek på järnet.
- Koka vanlig mjölig potatis.
- Blanda dijonsenap med grön pesto.
- Blanda i creme fraich, salt, peppar, vitlök och jungfu olivolja efter smak.

Ett annat väldigt enkelt recept gjorde vi bara för att kycklingen var så billig.
Men så ville jag hitta på något annorlunda, så detta kom jag på:

Honungs- och Citron marinerad kyckling med röd potatis och rödvinssås.
- Stek kycklingen i olja till den fått färg. Tillsätt salt och peppar.
- Lägg kycklingen i en eldfast form med olja, honung, rivet citronskal och skivade morötter.
- Och in i ugnen!
- Koka röd potatis. (Den är mild men smakrik potatis. Fräsch som nypotatis även på vintern.)
När den är färdigkokad strö smör och flingsalt över potatisen. Det framhäver smaken!
- Koka upp vanlig rödvinssås på pulver.
- Om man vill göra något extra, kan man ta stora skivor surdegsbröd och steka i olja och flingsalt.
Det ger mycket smak till hela rätten.

Hoppas det är någon som kanske provar på mina rätter!
Jag hoppas jag kommer skriva ner fler recept till er!
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0