Nu ska vi rädda jorden kamrater!

Nu ska jag också ge mig in i debatten om klimatet och rädda världen!
Håll i er!

Det finns massvis med tycken kring miljön och klimatet.
Allt från galor för att rädda jorden till miljöaktivister på stan.
Nya lagar om att man inte får stå på tomgång, trängselavgift och stopp på "vanliga" glödlampor.
Vi ska köpa ekologiskt och titta noga på varans ursprung.
Detta kan vara allt från mat och kläder med även från vilket land din smörkniv är tillverkad.
Världens grönaste Ikea har precis öppnat...

Jag säger inte att detta är något dåligt!
Tvärtom!
Det är roligt att folk blir uppmärksamma på vad som händer runt dom och vad som gör skillnad på deras omgivning.
Jag har alltid sorterat papper, plats och tombukar sen jag var liten. Det sitter liksom i ryggraden vid det här laget!
Även fortstod jag aldrig varför pappa envisandes om att stå på tomgång och ha värmen på när vi skulle vänta någonstans. Jag skulle aldrig få för mig att slänga skräp eller liknande i naturen. Jag gör medvetna val varje dag känner jag som känns rätt och som ger mitt ett gott samvete - För det är ju vad detta handlar om innerst inne.
Alla dom där programmen spelar på att vi ska få dåligt samvete och skämmas över vad vi gör mot vår natur o så ger vi en slant till någon organistation.
Det är ju samma med alla abrn galor. Vi bilder på små ensamma utsvultna barn med uppsvullna magar och massa flugor, så brister folks hjärtat och ger en slant. Ett vinnande koncept. Inget jag håller emot de som arrangerar det.

Men tillbaka till mijön och klimatet...
Det som är bra är att vi blir medvetna om allt det vi köper på ICA som odlas i tex Iran kan finnas på närmaste bondgård. Det är inte konsigt att ingen vill bli bönder längre när folket väljer att köpa varor som skickas över hela jordklotet! Då hade jag också valt ett annat yrke...
Sverige som har en sådan bördig jord borde vara tacksamma men det är lättare att vara lat.
Det är så männsikan fungerar. Det är därför det finns en dödssynd som heter lättja.

Jag är helt klart för ekolgiska alternativ. Även att jag vet att det är tillverkat runt knuten här på Österlen, det gör mig ännu gladare. För jag vet även att min marmelad inte har farit runt i en lastbil över halva jordklotet som otaliga gånger har stått i bilkö någonstans och pumpas ut avgaser. Ingen höjdare i mina ögon inte...

Min slutkläm på hela detta inlägget, för annars känns det som vilket annat "rädda världen-inlägg" som vilken jävla bloggare i stockholm hade kunnat skriva, är ett klipp från en ståuppare vid namn George Carlin.
Han säger så mycket som jag håller med om!
Denna killen har en poäng i det han säger och det borde folk vara medvetna om.
Även om jag är för att vara rädd om vår miljö, som jag har rabblat tillräckligt länge nu, så finns det så mycket man springer sig blind på. Så vara rädd om er omgivning men ta till er vad Mr. Carlin har att säga också.
Det kan aldrig skada...



George Carlin - Saving the Planet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0