Avancerade diskussioner.

Igår hade jag en lång invecklad diskussion med en vän till mig angående musik och stilar.
Hur dom hör ihop och varför den ena alltid kommer med det andra.
Kan man lyssna på My Chemical Romance utan att se ut som en unge i rännstenen?
Eller lyssna på hip hop utan baggy byxor och bling bling?

Den självklara reaktionen från min sida är ju: Klart man kan!
Jag lyssnar på metal och ser inte ut som en sådan stereotyp alls.
Men när man tänker efter, så finns det nog någon underliggande "regel" som säger hur du ska vara för att höra till. Du måste se ut och klä dig på ett visst sätt för att känna tillhörighet.
Även om tillhörigheten kan komma från andra hållet, att du tycker om att klä dig på ett visst sätt, så klart man letar efter sina likar. Och på så sätt har man gäng som ser likadana ut.
Jag tror förståss väldigt starkt på att man anammar en stil för att kunna känna den där specilla tillhörigheten, fastän man inte bär stilen som dom andra.
Så varför är det så?
Lika barn leka bäst?
Inte blanda med andra stilar, vilket oftast inkluderar andra musikstilar.

Jag tänkte ta mig själv som exempel:
Jag klär mig inte som en hårdrocks stereotyp, men mina vänner gör. (Som också lyssnar på hårdrock)
Det är roligt att känna igen "sina egna" på stan, gå på konsert och känna sig som hemma.
Är det då någon som tycker att hårdrocksstilen är lite cool, mörk och farlig och vill anamma denna stil, men inte har själen i hårdrocken blir det nästan som en förolämpning.
Må låta sjukt töntigt, för alla ska ju kunna klä sig hur dom vill.
Diskussionen har kommit så pass långt in så vi talar nästan om sin egen religion.
För musiken är nästan som en religion för oss, och vi dykar den varje dag.
Vi har våra gudar som vi ser upp till, och är det då någon som gör narr utav det vi håller så kärt känner, i alla fall jag, oro i magen.
Det har på något vis blivit lite av en innegrej med hårdrock. Dom spelar rockband så som Nickelback och Takida på radion och man ser vart man än vänder sig logotyper med Rolling stones och Iron maiden.
Chocken kom väl närman kliver in på H&M och hittar en sliten band tröja med Rage agains the machine logga!

Min kära sambo beskrev mitt åsikt så här:
Du låter som talibanerna! Gör du narr av vår gud så dödar vi dig!
Jag skulle aldrig gå runt och vilja betämma hur folk klär sig eller vad de ska göra eller inte göra.
Dock borde jag själv vara mer förstående  till dom som inte funnit sin stil eller sig själv.

Hela diskussionen började med: Varför en musikstil måste ha en egen klädstil?
Och är det något som folk går efter när de ska köpa nya kläder.
"Vad som passar sig bäst till mitt umgänge och syns det var jag tillhör?"

Jag skulle vilja säga att det breda modet som finns numera gör det så klart lättare att finna sin egen klädstil och vara som man vill. Jag tror inte man är styrd på samma sätt länge sen det är okej att bära vilken stil man vill.




Denna diskussionen kan gå hur långt som helst, men det vore kul att höra vad ni säger om saken.

Är en musikstil = en klädstil?

Är det en image som använder eller ett sätt att hitta sina själsfränder?

Skriv en rad om vad ni känner, kanske någon personlig händelse?

Kommentarer
Postat av: carolina

tänk vilken fucked up klädstil jag skulle ha idag,

med tanke på att jag har en sån sjukt bred musikstil.. haha

2008-12-09 @ 12:55:09
URL: http://vision400.blogg.se/
Postat av: Simon

Dock känns det som om du missuppfattade hela min stora poäng med vår diskussion nu när jag läser det här.



Det jag egentligen menade är att hårdrocken, hiphopen, emo-tjafset m.m är mer kommersialistiskt än självaste popmusiken. Detta återspeglas just i hela kulturen som är runt dom här stilarna, med alla människor som vill köpa in sig i någon form av identitet. Det ska alltid pratas om hur man kanske får utlopp för nånting genom musiken, gärna något extra cheesy som "mina inre aggressioner" eller whatever.



@ Carolina, nää, verkligen inte. Eftersom du just HAR en bred musiksmak så är du också utanför själva fjanteriet... Detta då du antagligen verkligen uppskattar den musik du väljer att lyssna på, och inte är helt insnöad på en och samma genre.



Mvh, katten med hatten.

2008-12-09 @ 22:32:37
Postat av: Månz

Jamen vad med alla dom som känns wannabe som att dom vill ha en "kläd"musiktil men man ser från 10,3½ mil att dom är fejk och inte helt säkra..?

Oxå en bricka i spelet som ska tas upp! ;D

2008-12-10 @ 12:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0