"Inte hur bra du är utan hur bra du vill bli."

Bokrean är i full gång och det är en helt underbar tid för mig. Det finns så mycket titlar och böcker som jag aldrig har hört talas om som kommer upp på borden, med sin snygga 70% rabatt-klistermärke.

Igår strövade jag runt på Åhlens för att se efter ett snyggt duschdraperi till lägenheten, men fastande i alla bokhögar. Det fanns ingen återvändo helt enkelt.

En bok som jag fastnade djupt för var "Inte hur bra du är utan hur bar du vill bli" skriven av Paul Arden. Jag kände att jag behövde mig en bok som denna. Något som skulle peppa mig att göra bättre och ge tillbaka gnistan att lyckas.

Jag har inte nått världens ände.

När jag väl hade börjat läsa kunde jag inte sluta. Jag sträckläste boken den eftermiddagen.

Författaren skriver om skräcken hos dagens människor, skräcken av att inte vara bäst.

För att om man är bäst, så kan man inte misslyckas. Right?


"Påtagligt få av de rika och mäktiga är särskilt begåvade, välutbildade, charmiga eller snygga.

De blev rika och mäktiga för att de ville bli just det."


Han jämför också skolutbildning och att vara lärd.

Det man lär sig i skolan är fakta, allmänt känd fakta. Uppgiften man har i skolan är att samla dessa fakta, lägga dom på minnet. Ju mer du kommer ihåg desto bättre betyg får du.

Enkelt för vissa, svårare för andra.

Det betyder inte att visa är dummare än andra, men de är kanske inte lika intresserade av ren fakta, utan det är kanske läraren som misslyckats som inte kunde väcka deras fantasi.


Paul Arden skriver om grundprinciperna för att lyckas, är många till antalet och man känner igen sig i många utav dem. Vissa av dem är rena aha-upplevelser.

Så här beskriver Mr. Arden några av grundprinciperna:


  1. Drivkraft - Det är 75% av jobbet. Saknar du det får du vara väldigt trevlig istället.
  2. Jaga inte beröm. Sök kritik - Det är lätt att fråga någon vad de tycker om ditt arbete, de kommer så klart berömma dig för det du gjorde bra. Men det som inte är lika bra, nämns aldrig. Fråga därför "Vad kan jag ha gjort bättre?" eller "Vad är det som fattas" och det är större chans att du kommer få ett sanningsenligt kritikiskt svar.
  3. Det är mitt fel - Det lönar sig aldrig för ditt eget arbete att skylla på andra. Ta istället hela ansvaret och lär dig något från det.
  4. Du äger inte dina idéer - Dela med dig av vad du kan och du får ännu mer tillbaka.
  5. Vänta inte på nästa tillfälle. Detta är tillfället - Om du hela tiden går och väntar på det "rätta" tillfället kommer många bra chanser glida förbi. Ta varje chans som den vore på fullaste allvar.
  6. Överdriv det positiva.- Vad är det som gör din produkt bättre än alla andras? Tex. om du har en häst som kan hoppa över ett dike, vem säger att den inte kan hoppa över Grand Canyon?
  7. Undvik det negativa - Tala inte illa om dina konkurrenter. Det är sannolikt bättre reklam för dem än för dig. 

Författaren skriver också om hur viktigt det är med misslyckanden. Att aldrig tro att du har rätt och alla andra har fel. Att få sparken betyder inte att det är du som misslyckats, och världen kommer inte gå under. Ibland kan en avskedan båda i något gott.

"Att få sparken betyder ofta att du har kommit på kant med ditt företag. Det betyder att jobbet inte passar dig. Jag har fått sparken tre gånger och varje gång har min karriär tagit ett kliv framåt. Förr i tiden var det ett minus i ett CV eller meritförteckning att få sparken. Numera betraktas den som en tillgång efter som det kan visa på initiativförmåga."


Detta är en bok som alla borde läsa för att känna ro i kroppen.

Jag kände mig grymt uppskattad och speciell. Jag är unik och ingenting är för sent.

Jag kan om jag vill, jag ska bara veta åt vilket håll jag ska vända mig.

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0