Ohövlig?

I dessa dagar har jag mycket tid på mina händer och något som förgyller mina långa dagar är Oprah.
Programmen får ofta mig att tänka och fundera lite.
Och programmen ger ofta otroligt roliga samtalsämnen när sambon kommer hem!
För det är vi väldigt duktiga på; diskutera.
Det är nästan aldrig som vi håller med varandra och tycker likdant.
Vilket lämnar mycket utrymme för långa filosofiska diskussioner.

Igår eftermiddag visades Oprah precis som vanligt och Charlie o jag satt klistrade i soffan.
Dagens ämne var "Are you rude?"
Den stenålders gamla meningen: Så som du vill bemött ska du möta andra.
Är det någon som följer denna gyllene regel längre?
För vad jag minns av min barndom så var denna fras en standard!
Programmet tog upp vad som egentligen anses vara ohövligt och opassande.
Något som vi kanske inte ser själva längre, för vi är så vana att se det.
Som tex: Att du prata i telefon när en expedit försöker hjälpa dig.
Eller Avbryta när någon annan pratar.
(Detta gäller även att du svarar i telefon (icke akut) när du pratar med någon.)

Dessa två expemplena skulle jag aldrig göra själv, det kan jag vara ärlig att säga.
Men sen kom det upp några andra grejer som fick mig att tänka.
"Det är ohövligt att skriva mail eller liknande när du pratar i telefon."
Detta kan jag nog vara en liten expert på!
Fastän jag vet hur frusterande det är när någon annan gör det mot mig. Jag minns otaliga gånger då jag har velat kasta luren i örat på personen som inte kan ge mig 5 minuters uppmärksamhet och lämna datorn i fred.
Ändå gör jag det själv...



Dom klassiska frågorna som " Har du skvallrat någon gång?"
Det finns nog inte många på planetens yta som INTE har skvallrat någon gång i sitt liv.
Och då menar jag inte ur en kvinnas synvinkel utan män kan vara lika duktiga på denna syssla som alla oss andra.
Dock kan jag tycka att skvaller kan vara ganska oskyldig så länge det handlar om sanningen.
Det finns ju förståss de som ljuger ihop massa skvaller, och det tycker jag förståss är fruktansvärt!
Att prata om någon annan, och hålla sig till sanningen, tycker inte jag att det borde vara dödsstraff på.
Det kan ju vara väldigt osyldigt, men det låter oftast värre än vad det är.

Något det borde vara dödsstraff på är att "Prata väldigt högt så alla hör ditt telefonsamtal."
Vilket är så sjukt irriterande om man åker buss eller tåg och nog fan är där någon som vill dela med sig av hela sitt samtal med hela världen.
"Att stjäla någon annans parkeringsplats" är en klassiker för ohövlighet! Att folk vågar!
"Har du någonsin stulit mat eller dryck från en kollegas lunch från kylskåpet på jobbet?"
Det är ju något jag aldrig skulle vågat! Och skulle aldrig göra för jag vet hur förbannat jag själv skulle blivit!



Dom som får ta mest skit och elakheter från männsikor är dom i servicevärlden.
Jag har själv nästan bara arbetat med serviceyrken och jag vet hur elaka männsikor kan vara.
De tror att de kan kläcka av sig vad dom vill till mig för dom haft en dålig dag, för dom kommer ju aldrig träffa mig igen, så varför skulle dom vara trevliga mot mig?
Jag känner för varje person som hjälper mig dagligen. Killen som tar biljetten på tåget, han förtjänar ett leende!
Tjejen som jobbar sena timmen på snabbmatshaket. Ett tack och ett leende, så kan hennes kväll vara lite lättare.
Du kommer in sent på ett fik och de har precis städat och ska stänga för kvällen, men när du frågar om de kan brygga dig en kaffe to go, tackar du vänligt med ett leende och personalen tycker det är värt besväret att städa kaffemaskinen en gång till!
Det är inte så svårt!
Det värsta är nog när en grinig person ger sig på tjejen i kassan på ICA.
Den griniga gubben/kärrningen har glömt att ta en kasse till sina varor, och vägrar ta upp börsen för att betala dom 3kr som kassarna kostar. "För den kan väl ICA bjuda på?!"
För varför ska då alla andra i kön betala sina påsar?
Eller att det är tjejen i kassans fel att den sortens juice, som kärringen köpt i 100 år, just nu är slut!
Hur kan man resonera så?!

Jag hoppas mitt lilla of topic inlägg har gett er någon tankeställare om er själva eller någon i er närhet.

Kommentarer
Postat av: carolina

hade nån snott min parkeringsplats hade jag blivit vansinnig... det är en hård värld! och du, när du kör till malmö, vad du än gör, kör INTE genom Värnhem, jag satt fast där igår i drygt 30 minuter och min tålamod tog slut efter 10 minuter så du kan ju räkna ut resten sj... haha



Däremot kan jag tycka följande:

Om jag storhandlar på ica för 1200 spänn och råkar ta en påseför lite, då tycker jag faktiskt att ica kan bjuda på den. däremot så frågar jag alltid vad de kostar, o oftast säger kassörskan att det är okej att ta den.

men jag skulle aldrig få för mig att sno åt mig fyra påsar bara "för att"...



du har för mkt fritid som kollar på oprah! (haha, som om inte jag gör det...:P)

Puss!

2009-02-11 @ 12:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0